Das Klinikum

Dr. Jan Kühnhausen

Dr. Jan Kühnhausen

wissenschaftlicher Mitarbeiter

Leiter der Forschungsgruppe Ambulatory Assessment

Kontakt

E-Mail-Adresse: jan.kuehnhausen@med.uni-tuebingen.de

  • Forschungsprojekt DigiPuR (Projektleitung)
    Forschungsprojekt SOMNIA
    Forschungsprojekt SSTeP-KiZ
  • seit 03/2020wissenschaftlicher Mitarbeiter (PostDoc), Abteilung für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie im Kindes- und Jugendalter, Universitätsklinikum Tübingen
  • 2015 - 2020wissenschaftlicher Mitarbeiter (PostDoc), Arbeitspereich Schulpsychologie, Eberhard Karls Universität Tübingen
  • 2011 - 2015wissenschaftlicher Mitarbeiter (PhD Student), Deutsches Institut für internationale pädagogische Forschung (DIPF), Frankfurt am Main
  • 2010Forschungspraktikum, Max Planck Institut für Bildungsforschung, Berlin
  • 2009 - 2011Masterstudium Researchmaster Psychologie, Universität Amsterdam
  • 2006 - 2009Bachelorstudium Psychologie, Universität Amsterdam
  • 2005Abitur, Hölderlin Gymnasium Köln
  • Dignath, D., Wirth, R., Kühnhausen, J., Gawrilow, C., Kunde, W., & Kiesel, A. (2020). Motivation drives conflict adaptation. Motivation Science, 6(1), 84–89. https://doi.org/10.1037/mot0000136
  • Nemati, P., Gawrilow, C., Nuerk, H.-C., Kühnhausen, J. (2020). Self-Regulation and Mathematics Performance in German and Iranian Students of More and Less Math-Related Fields of Study. Frontiers in Psychology, section Cognitive Science. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.489371
  • Blume, F., Kuehnhausen, J., Buhr, L., Köpke, R., Fallgatter, A. J., & Gawrilow, C. (2020, June 25). Validation of a Self-Report Version of the German Strengths and Weaknesses of ADHD Symptoms and Normal Behavior Scale (SWAN-DE-SB). https://doi.org/10.31234/osf.io/x6bpd (Preprint)
  • Blume, F., Kuehnhausen, J., Reinelt, T., Wirth, A., Rauch, W. A., Schwenck, C., Gawrilow, C. (2019). The interplay of delay aversion, timing skills, and impulsivity in children experiencing attention‑defcit/hyperactivity disorder (ADHD) symptoms. ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders 11:383-393. https://doi.org/10.1007/s12402-019-00298-4
  • Blume, F., Hudak, J., Dresler, T., Ehlis, A.-C., Kühnhausen, J., Renner, T. J., & Gawrilow, C. (2017). NIRS-based neurofeedback training in a virtual reality classroom for children with attention-deficit/hyperactivity disorder: Study protocol for a randomized controlled trial. Trials, 18(41), 1–16. https://doi.org/10.1186/s13063-016-1769-3
  • Kühnhausen, J., Dirk, J., & Schmiedek, F. (2017). Individual classification of elementary school children's physical activity: A time-efficient group-based approach to reference measurements. Behavior Research Methods. https://doi.org/10.3758/s13428-016-0724-2
  • Gawrilow, C., Kühnhausen, J., Schmid, J., Stadler, G. (2014). Hyperactivity and motoric activity in ADHD: characterization, assessment, and intervention. Front. Psychiatry.https://doi.org/10.3389/fpsyt.2014.00171
  • Kühnhausen, J., Leonhardt, A., Dirk, J., & Schmiedek, F. (2013). Physical activity and affect in elementary school children's daily lives. Frontiers in psychology, 4, 456. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2013.00456