Publikationen der Abteilung Pflegewissenschaft
Publikationen
-
Klafke N, Bossert J, Kröger B, Neuberger P, Heyder U, Layer M, Winkler M, Idler C, Kaschdailewitsch E, Heine R, John H, Zielke T, Schmeling B, Joy S:, l Mertens I,10, Babadag-Savas B , Kohler S ,Mahler C, Witt C, Steinmann D, Voiss P Stolz R. Prevention and Treatment of Chemotherapy-Induced Peripheral Neuropathy (CIPN) with Non-Pharmacological Interventions: Clinical Recommendations from a Systematic Scoping Review and an Expert Consensus Process. Med. Sci. 2023, 11, 15. https://doi.org/ 10.3390/medsci11010015
-
Mahler C, Berger S, Mink J, Orchard C, Krisam J, Krug K, King G. Translation and psychometric properties of the German version of the ‘Interprofessional Socialization and Valuing Scale’ (ISVS-21-D). Accepted Journal of Interprofessional Care 2022
-
Bossert J, Mahler C, Boltenhagen U, Kaltenbach A, Fröhlich D, Szecsenyi J, Wensing M, Joos S, Klafke N. Protocol for the process evaluation of a counselling intervention designed to educate cancer patients on complementary and integrative health care and promote interprofessional collaboration in this area (the CCC-Integrativ study). Accepted for PLOS One 2022
-
Eckstein C (2022): Interprofessionelle Praxisentwicklung als Stimulus für die pflegerische Rollenentwicklung. In: Schilder M, Boggatz T, Brandenburg H (Hrsg.): Praxisentwicklung und Akademisierung in der Pflege. Perspektiven für Forschung und Praxis. 1. Auflage. Stuttgart: Kohlhammer (Gerontologische Pflege), S. 158-170.
-
Homberg A, Ziegler S, Mahler C, Schultz J-H, Loukanova S, Hundertmark J. Opening up a tailored tutor qualification program for medical students to other healthcare students – a mixed-method study. Accepted BMC Medical Education 2022
-
Mink J, Schwarzbeck V, Mahler C. Interprofessionelle Sozialisation und Zusammenarbeit auf einer interprofessionellen Ausbildungsstation – eine rekonstruktive Analyse. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes. 2022 doi: 10.1016/j.zefq.2022.01.003 Online ahead of print
-
Roth, C, Wensing M, Breckner A, Mahler C, Krug K, Berger S. Keeping Nurses in nursing: a qualitative study of German nurses’ perceptions of push and pull factors to leave or stayin the profession. BMC Nursing 2022 21:48 https://doi.org/10.1186/s12912-022-00822-4
-
Gödecke C, Bader K, Elsbernd A, Mahler C. Instrumentenentwicklung für die Prüfungsleistungen in der Pflegepraxis in primärqualifizierenden Pflegestudiengängen. Padua 2022, 17(1):17-22
-
Valentini J, Fröhlich D, Stolz R, Mahler C, Martus P, Klafke N, Horneber M, Frasch J, Kramer K, Bertz H, Grün B, Tomaschko-Ubeländer K, Joos S; CCC-Integrativ study group. Interprofessional evidence-based counselling programme for complementary and integrative healthcare in patients with cancer: study protocol for the controlled implementation study CCC-Integrativ. BMJ Open. 2022 Feb 11;12(2):e055076. doi: 10.1136/bmjopen-2021-055076 . PMID: 35149568 .
-
Stolz R, Klafke N, Kröger B, Boltenhagen U, Kaltenbach A, Heine R, Idler C, Layer M, Kohler S, Winkler M, Voiss P, Joos S, Mahler C. [Creating evidence for naturopathic nursing interventions in oncology - a systematic approach]. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes. 2021 Nov;166:1-7. doi: 10.1016/j.zefq.2021.08.005 . Epub 2021 Sep 23.
-
Mahler C, Kaltenbach A, Bader K, Elsbernd A. Bachelor ist nicht gleich Bachelor. Qualifikationswege in der Pflege. CNE Pflegemanagement. 2021; 3: 13-15. (ISSN 2196-9310)
-
Gödecke C, Bader K, Elsbernd A, Mahler C. 2021 Instrumentenentwicklung für die Prüfungsleistungen in der Pflegepraxis in primärqualifizierenden Pflegestudiengängen. Zeitschrift
-
Homberg A, Krug K, Klafke N, Glassen K, Mahler C, Loukanova S. Consensus views on competencies and teaching methods for an interprofessional curriculum on complementary and integrative medicine: A Delphi study. J Integr Med. 2021 May;19(3):282-290. doi: 10.1016/j.joim.2021.03.001
-
Roth C, Berger S, Krug K, Mahler C, Wensing M. Internationally trained nurses and host nurses’ perceptions of safety culture, work-life-balance, burnout and job demand during workplace integration: a cross-sectional study. BMC Nursing. 2021; 20:77. https://doi.org/10.1186/s12912-021-00581-8
-
Villalobos M, Deis N, Wesselmann S, Seufferlein T, Ehlers F, Mahler C, Letsch A, Bausewein C, Krones T, Gaiser K, Engeser P, Kanzler M, Lauerer M, Siegle A, Unsöld L, Krug K, Bossert J, Nagel E, Jünger J, Wensing M, Thomas M. [Heidelberg Milestones Communication (HeiMeKOM) - Experiences, Best Practice Examples and Recommendations from the Final Symposium on January 30 and 31 in 2020] Gesundheitswesen. 2021 Apr 16. doi: 10.1055/a-1375-0922 . Online ahead of print.
-
Mahler C, Kaltenbach A, Bader K, Elsbernd A. Bachelor ist nicht gleich Bachelor. Qualifikationswege in der Pflege. CNE Pflegemanagement. 2021; 3: 13-15. ISSN 2196-9310
-
Straßner C, Mahler C, Strauß B, Wehrmann U, Krug K, Szecsenyi J, Haefeli WE, Seidling HM. Medication beliefs and use of medication lists – is there a connection? Results from a before-and-after study in Germany. BMC Geriatrics 2020 20:116. DOI: 10.1186/s12877-020-01513-y .
Zu BMC Geriatrics -
Mahler C, Schultz J-H. Interprofessionelle Kommunikation: Eine Kompetenz zur interprofessionellen Zusammenarbeit. In: Langer T, Schnell M. W. (Hrsg.) Grundlagen der Arzt-Patient-Interaktion: Mediengruppe Oberfranken Kulmbach: 2020; S.245 - 262. ISBN 978-3-96474-192-9 .
-
Mahler C, Reuschenbach B. Richtlinien zur Übersetzung von Assessmentinstrumenten. In: Reuschenbach B, Mahler C (Hrsg.). Pflegebezogene Assessmentinstrumente: Internationales Handbuch für Pflegeforschung und -praxis. 2. unveränderte Auflage. Hogrefe Verlag Bern: 2020. S. 101-110. ISBN 978-3456860626 .
-
Homberg A, Klafke N, Glassen K, Loukanova S, Mahler C. Role Competencies in Interprofessional Undergraduate Education in Complementary and Integrative Medicine: A Delphi Study. Accepted for Complementary Therapies in Medicine. Zugang über DOI.org/10.1016/j.ctim.2020.102542 .
-
Orchard C, Mahler C, Khalili H. Assessment of Interprofessional Team Collaboration Scale for Students (AITCS-II [student]): Development and testing. Accepted for Journal of Allied Health.
-
Stolz R, Kröger B, Joos S, Mahler C. Die Zerstäubung von ätherischen Ölen in der Raumluft zur Prävention und/oder Behandlung von Infektionen der Atemwege. Corona-Special der Pflegewissenschaft: Interdisziplinäre Aspekte der Corona-Pandemie und deren Implikationen für Pflege und Gesellschaft. Journal für Pflegewissenschaft und Pflegepraxis. 2020; 49-52.
Zu Pflegewissenschaft - Sonderausgabe -
Elsbernd A, Bader K, Mahler C, Sahin B. Die Entwicklung von Instrumenten zur Praxisphase in primärqualifizierenden Pflegestudiengängen: Theoretische Überlegungen und praktische Umsetzung. Pflegen. 2020; (1+2): 60-65.
-
Ehmann AM, Mahler C, Klafke N. Validation of a German version of the Caregiver Quality of Life Index-Cancer (CQOLC) in a sample of significant others of breast and gynaecologic cancer patients. Accepted for Psicologia: Reflexão e Crítica. 2020; Zugang über DOI: 10.1186/s41155-020-00155-8 .
-
Mink J, Krug K, Mitzkat A, Mihaljevic A, Trierweiler-Hauke B, Götsch B, Wensing M, Mahler C. Impact of an interprofessional training ward on interprofessional competencies: a quantitative study. Accepted for J Interprof Care. 2020; Zugang über DOI: 10.1080/13561820.2020.1802240 .
-
Elsbernd A, Bader C, Mahler C. Neues Pflegeberufegesetz: Wie geht es mit der Praxisanleitung weiter? PflegeLeben. 2019; (01): 12-15.
-
Arnold C, Berger S, Gronewold N, Schwabe D, Götsch B, Mahler C, Schultz J-H. Exploring early interprofessional socialization: a pilot study of student’s experiences in medical history taking. Online first: J Interprof Care. 2020; Zugang über DOI: 10.1080/13561820.2019.1708872 .
-
Chmitorz A, Gilan D, Kunzler A, Lieb K, Mahler C, Gödecke C, et al. Die Psychische Gesundheit stärken - Schutz für Pflegende in der Coronakrise. Die Schwester Der Pfleger. 2020; (5): 30-33.
-
Buhtz C, Paulicke D, Schwarz K, Jahn P, Stoevesandt D, Frese T. Receptiveness Of GPs In The South Of Saxony-Anhalt, Germany To Obtaining Training On Technical Assistance Systems For Caregiving: A Cross-Sectional Study. Dove Medical Press. 2019; (14): 1649-56.
-
Seidling HM, Mahler C, Straßner C, Strauß B, Bernhard G, Szecsenyi J, et al. Use of medication lists: A population-based approach to increase the prevalence of medication lists within a region in Germany: A pre-post study. Int J Clin Pharmacol Ther. 2019; 57(8): 375-83.
-
Klafke N, Mahler C, Uhlmann L, v Hagens C, Bentner M, Schneeweiss A, et al. The effects of an integrated supportive care intervention on quality of life outcomes in outpatients with vreast and gynecologic cancer undergoing chemotherapy: results from a randomized controlled trial. Cancer Med. 2019; 8(8):3666-76.
-
Homberg A, Mink J, Karstens S, Mahler C. Learning about professional theories, models and concepts within an interprofessional seminar for undergraduate health care students. J Interprof Educ Pract. 2019; 17: (ISSN 2405-4526).
-
Ulrich G, Homberg A, Karstens S, Mahler C. Attitudes towards interprofessional collaboration in young healthcare professionals. J Interprof Care. 2019; 33(6):768-73.
-
Mahler C, Klafke N, Bentner M, Blaser G, Joos S. Naturheilkundliche Pflegemaßnahmen in der Onkologie. Pflegezeitschrift. 2019; 72(3):56-60.
-
Mink J, Mitzkat A, Mihaljevic AL, Trierweiler-Hauke B, Götsch B, Mahler C. The impact of an interprofessional training ward on the development of interprofessional competencies: study protocol of a longitudinal mixed-methods study. BMC Med Educ. 2019; 19:1-7.
-
Wipfler K, Hoffmann J, Mitzkat A, Mahler C, Frankenhauser S. Patientensicherheit - Entwicklung, Implementierung und Evaluation eines interprofessionellen Lehrkonzepts. GMS J Med Educ. 2019; 36(2): Doc13. DOI:10.3205/zma001221,URN:urn:nbn:de:0183-zma0012214 .
-
Berger S, Whelan B, Mahler C, Szecsenyi J, Krug K. Encountering complexity in collaborative learning activities: an exploratory case study with undergraduate health professionals. J Interprof Care. 2019; 33(5):490-496.
-
Schwarzbeck V, Hundertmark J, Wipfler K, Mahler C, Frankenhauser S, Schultz J-H. Vorschläge für die Gestaltung interprofessioneller Lehrveranstaltungen aus Sicht Lernender–eine qualitative Studie. GMS J Med Educ. 2019; 36(1):1-13.
-
Paulicke D, Buhtz C, Meyer G, Jahn P. Counselling approaches to assistive technologies in nursing care for people with dementia - A focus group study with informal carers. Pflege. 2019:(9 23):1-9.
-
Hofstetter S, Richey V, Jahn P. Survey zur Akzeptanz sozial assistiver Technologie in der Pflege - Digitale Revolution. Die Schwester Der Pfleger. 2019(09): 32-34.
-
Orchard CA, Mahler C. The association of nurse practitioner roles and practice on perceived health of residents living within subsidized housing units. Nurs Fam Health Care: 2018(1): DOI: 10.15761/NFHC.1000104 .
Kongressabstracts
-
Kröger B, Behzad A, Lohmüller L, Schmidt A, Bertram L, Horneber M, Klafke N, Krása K, Stein B, Stolz R, Valentini J, Mahler C, Joos S.(2020) „Lernwelt integrativ“ - A blended learning program for interprofessional training in complementary medicine and nursing for cancer patients https://www.karger.com/Article/Pdf/510995 (Vol.43, Suppl. 4, 2020, S. 261).
-
Joos S, Valentini J, Stolz R, Bertram L, Klafke N, Martus P, Tomaschko K, Witte C, Horneber M, Mahler C (2020) Implementation of an Interprofessional Counseling Program for Complementary and Integrative Health Care at CCCS in Baden-Wuerttemberg (CCC – Integrativ) https://www.karger.com/Article/Pdf/506491 ( Vol. 43, Suppl. 1, 2020 S. 208).
Zertifikate und Verbände

Focus: Top Nationales Krankenhaus 2023

Kooperation für Transparenz und Qualität im Gesundheitswesen

Qualitätspartnerschaft mit der PKV

Erfolgsfaktor Familie

Die Altersvorsorge für den Öffentlichen Dienst