Institut für Gesundheitswissenschaften
Pflegewissenschaft

630

Adresse: Hoppe-Seyler-Str. 9
72076 Tübingen


Telefonnummer: 07071 29-88804


Faxnummer: 07071 29-25316


E-Mail-Adresse: pflegewissenschaft.​sekretariat@​med.​uni-​tuebingen.​de


Publikationen der Abteilung Pflegewissenschaft

Publikationen

  • 2024

    Mangold J, Hesmert D, Siegel A, Klein A J, Häske D, Wössner S, Rieger M A, Joos, Mahler C. Internetbasierte Informationen zu Gesundheitsförderung und Prävention baden-württembergischer Gesundheitsämter – eine erste Annäherung. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2024; 67(1): 76–84. Published online 2023 Dec 11. German. doi: 10.1007/s00103-023-03818-w

  • Mahler C, Paul C, Matheis A. Die Integration von Nachhaltigkeit in das grundständige Pflegestudium. In: S. Hartung, P. Wihofszky (Hrsg.), Gesundheit und Nachhaltigkeit, Springer Reference Pflege – Therapie – Gesundheit. 2024. https://doi.org/10.1007/978-3-662-64954-1_39-1

  • Mahler C, Stolz R. Naturheilkundliche Verfahren in der professionellen Pflege fördern. In: Grüters-Kieslich A, Messner AC, Radbruch A, Marek R (Hrsg.). Denkanstöße aus der Akademie. Zukunft der Pflege. Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften (BBAW). Berlin: 2024. S. 108-112; ISBN: 978-3-949455-28-5

  • Boltenhagen U, Joos S, Orchard C, Mahler C. Interprofessional Team Building Within the Project “CCC-Integrativ”: A Field Report in Times of the COVID-19 Pandemic. In: Matsushita H & Orchard C. Innovative Collaboration in Healthcare. in press 978-981-99-4565-8 Due: 11 August 2024 (in Press)

  • Duersch H, Boltenhagen U, Mahler C, Joos S, Szecsenyi J, Klafke N. A Qualitative Analysis of Cancer Patients’ Perceptions of an Interprofessional Counseling Service on Complementary and Integrative Healthcare. Qualitative Health Research 2024, Vol. 0(0) 1–15. DOI: 10.1177/10497323241231530

  • Siegel A, Hesmert D, Mangold J, Klein A J, Häske D, Wössner S, Rieger M A, Joos, Mahler C. Gesundheitsförderung und Prävention nicht-übertragbarer Erkrankungen durch Gesundheitsämter in Baden-Württemberg während der COVID-19-Pandemie – Ergebnisse einer Onlinebefragung. Gesundheitswesen 2024; 10.1055/a-2227-5481

  • Duersch H, Boltenhagen U, Mahler C, Joos S, Szecsenyi J, Klafke N. A Qualitative Investigation of Factors Influencing the Integration of Complementary and Integrative Healthcare Recommendations in the Daily Lives of Patients with Cancer. Integrative Cancer Therapies. 2024. Volume 23: 1– 17. DOI: 10.1177/15347354241252195

  • Valentini J, Fröhlich D, Rösel I, Stolz R, Mahler C, Martus P, Klafke N, Horneber M, Witte C, Kramer K, Greil C, Grün B, Tomaschko-Ubeländer K, Joos S; CCC-Integrativ study group Enhancing Patient Activation: A Controlled Implementation Study of an Interprofessional Evidence-Based Counseling Program for Complementary and Integrative Healthcare in Cancer Patients ('CCC-Integrativ'). Frontiers of Medicine 2024 https://journal.hep.com.cn/fmd/EN/10.1007/s11684-024-1097-z ; DOI: 10.1007/s11684-024-1097-z 4

  • Schmucker M, Kuepper A, Mahler C, Elsbernd A. The usability of rollators as part of the human-centred quality of mobility devices: a systematic narrative literature review. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 2024. DOI: 10.1080/17483107.2024.2368651

  • Mahler C, Stephan C, Laven A. Interprofessionelle Zusammenarbeit als Schlüssel für mehr AMTS; Pharmakon 2024; 12(5):352 – 359. DOI:10.1691/pn.20240038

  • Stolz R, Klocke C, Mahler C, Valentini J and Joos S (2024) Integrative nursing interventions: knowledge, attitudes and practice in home nursing services in Germany—a quantitative and qualitative online survey. Front. Med. 11:1438035. doi: 10.3389/fmed.2024.1438035

  • 2023

    Bilgen Sivri B, Berger M, Mahler C. Efficacy of the Shotblocker® for Pain Management During Needle-related Procedures: A Systematic Review and Meta-Analysis 2023. J Pain Manage Med. 9:237 DOI: 10.35248/2684-1320.23.9.237

  • Gilbert JH, Girard MA, Grymonpre RE, Mahler C, Maxwell B. The applicability of interprofessional education for collaborative people-centered practice and care to health plans and workforce issues: A thematic global case review. Educ Health 2023;36:67-75

  • Bilgen Sivri B, Feng YS, Michler C, Kuemmerle-Deschner J, Mahler C. The effect of buzzy®, DistrACTION® cards on reducing pediatric pain and fear during blood collection in the rheumatology polyclinic: A randomized controlled trial. 2023 Journal of Pediatric Nursing, https://doi.org/10.1016/j.pedn.2023.10.013

  • Offenberger, U., Baumgartner, R., Schwertel, T., Tietje, O., Evans-Jordan, S. B. & Kimmerle, B. (2023). Social Worlds, Arenas, and Situational Analyses: Theoretical Debates and Experiences From Research Practice [Soziale Welten, Arenen und Situationsanalysen: Theoretische Debatten und forschungspraktische Erfahrungen]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 24(2), Artikel 14. https://dx.doi.org/10.17169/fqs-24.2.4085enberger Ursula; Baumgartner Renate; Schwertel Tamara; Tietje Olaf; Evans-Jordan, Sarah B. & Kimmerle, Birte (2023). Editorial: Social worlds, arenas, and situational analyses: Theoreticaldebates and experiences from research practice [13 paragraphs]. Forum QualitativeSozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 24(2), Art. 14,

    Zum Artikel
  • Mitzkat A, Mink J, Arnold C, Mahler C, Mihaljevic A, Moeltner A, Trierweiler-Hauke B, Ullrich C, Wensing M, Kiesewetter, J. Development of Individual Competencies and Team Performance in Interprofessional Ward Rounds -Results of a Study with multimodal observations at the Heidelberg Interprofessional Training Ward. Front. Med. 2023 10:1241557. doi: 10.3389/fmed.2023.1241557

  • Mitzkat A, Mink J, Arnold C, Krug K, Mahler C, Mihaljevic A, Schmidt J, Trierweiler-Hauke B, Kiesewetter, J, Wensing M, Ullrich C. Individuelle Kompetenzen und Team-Performance in klinischen Lernsettings der interprofessionellen Zusammenarbeit erfassen: Die empirische Entwicklung des Interprofessionellen Visiten Individual und Team Assessment-Tools (IP-VITA). Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes. 2023

    Zum Artikel
  • Mink J, Zurek B, Götsch B, Mihaljevic A, Mitzkat A, Trierweiler-Hauke B, Mahler C. How do former medical and nursing undergraduates describe their learning on an Interprofessional Training Ward 12 – 18 months later? – A retrospective qualitative analysis. BMC Medical Education 2023 23:275

    Zum Artikel
  • Mahler C, Stephan C, Jaehde U, Seidling H. Den Medikationsprozess interprofessionell denken. Die Schwester | Der Pfleger 2023(4): 84-87

    Zum Artikel
  • Roth, C, Wensing M, Breckner A, Mahler C, Krug K, Berger. Barriers and enabling factors for workplace integration of internationally qualified nurses: a qualitative study of perceptions of German nurses. Nursing Open 2023, 00, 1–11.

    Zum Artikel
  • Stolz R, Kaschdailewitsch E, Kröger B, Noack B, Mahler C. Evidenzbasierte naturheilkundliche Interventionen in der Schmerztherapie. 2023. Der Schmerz

    Zum Artikel
  • Kimmerle, B., Sayn-Wittgenstein, F. zu & Offenberger, U. (2023). Pediatric nurses in early childhood intervention in Germany—emergence of a new professional role: Situational Analysis and Mapping. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 24(2), Artikel 5

    Zum Artikel
  • Klafke N, Bossert J, Kröger B, Neuberger P, Heyder U, Layer M, Winkler M, Idler C, Kaschdailewitsch E, Heine R, John H, Zielke T, Schmeling B, Joy S:, l Mertens I,10, Babadag-Savas B , Kohler S ,Mahler C, Witt C, Steinmann D, Voiss P Stolz R. Prevention and Treatment of Chemotherapy-Induced Peripheral Neuropathy (CIPN) with Non-Pharmacological Interventions: Clinical Recommendations from a Systematic Scoping Review and an Expert Consensus Process. Med. Sci. 2023, 11, 15

    Zum Artikel
  • Offenberger U., Baumgartner R., Schwertel T., Tietje, O., Evans-Jordan S. B. & Kimmerle B. Social Worlds, Arenas, and Situational Analyses: Theoretical Debates and Experiences From ReseTitel Infotext / Autoren Offenberger, U., Baumgartner, R., Schwertel, T., Tietje, O., Evans-Jordan, S. B. & Kimmerle, B. (2023). Social Worlds, Arenas, and Situational Analyses: Theoretical Debates and Experiences From Research Practice [Soziale Welten, Arenen und Situationsanalysen: Theoretische Debatten und forschungspraktische Erfahrungen]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 24(2), Artikel 14. Link Verlinkter Textarch Practice [Soziale Welten, Arenen und Situationsanalysen: Theoretische Debatten und forschungspraktische Erfahrungen]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 24(2), Artikel 14 2023.

    Zum Artikel
  • 2022

    Mahler C, Berger S, Mink J, Orchard C, Krisam J, Krug K, King G. Translation and psychometric properties of the German version of the ‘Interprofessional Socialization and Valuing Scale’ (ISVS-21-D). Accepted Journal of Interprofessional Care 2022

  • Bossert J, Mahler C, Boltenhagen U, Kaltenbach A, Fröhlich D, Szecsenyi J, Wensing M, Joos S, Klafke N. Protocol for the process evaluation of a counselling intervention designed to educate cancer patients on complementary and integrative health care and promote interprofessional collaboration in this area (the CCC-Integrativ study). Accepted for PLOS One 2022

  • Eckstein C (2022): Interprofessionelle Praxisentwicklung als Stimulus für die pflegerische Rollenentwicklung. In: Schilder M, Boggatz T, Brandenburg H (Hrsg.): Praxisentwicklung und Akademisierung in der Pflege. Perspektiven für Forschung und Praxis. 1. Auflage. Stuttgart: Kohlhammer (Gerontologische Pflege), S. 158-170

  • Homberg A, Ziegler S, Mahler C, Schultz J-H, Loukanova S, Hundertmark J. Opening up a tailored tutor qualification program for medical students to other healthcare students – a mixed-method study. Accepted BMC Medical Education 2022

  • Mink J, Schwarzbeck V, Mahler C. Interprofessionelle Sozialisation und Zusammenarbeit auf einer interprofessionellen Ausbildungsstation – eine rekonstruktive Analyse. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes. 2022 doi: 10.1016/j.zefq.2022.01.003 . Online ahead of print

  • Roth, C, Wensing M, Breckner A, Mahler C, Krug K, Berger S. Keeping Nurses in nursing: a qualitative study of German nurses’ perceptions of push and pull factors to leave or stayin the profession. BMC Nursing 2022 21:48 https://doi.org/10.1186/s12912-022-00822-4

  • Gödecke C, Bader K, Elsbernd A, Mahler C. Instrumentenentwicklung für die Prüfungsleistungen in der Pflegepraxis in primärqualifizierenden Pflegestudiengängen. Padua 2022, 17(1):17-22

  • Valentini J, Fröhlich D, Stolz R, Mahler C, Martus P, Klafke N, Horneber M, Frasch J, Kramer K, Bertz H, Grün B, Tomaschko-Ubeländer K, Joos S; CCC-Integrativ study group. Interprofessional evidence-based counselling programme for complementary and integrative healthcare in patients with cancer: study protocol for the controlled implementation study CCC-Integrativ. BMJ Open. 2022 Feb 11;12(2):e055076. doi: 10.1136/bmjopen-2021-055076 . PMID: 35149568

  • 2021

    Stolz R, Klafke N, Kröger B, Boltenhagen U, Kaltenbach A, Heine R, Idler C, Layer M, Kohler S, Winkler M, Voiss P, Joos S, Mahler C. [Creating evidence for naturopathic nursing interventions in oncology - a systematic approach]. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes. 2021 Nov;166:1-7. doi: 10.1016/j.zefq.2021.08.005 . Epub 2021 Sep 23.

  • Mahler C, Kaltenbach A, Bader K, Elsbernd A. Bachelor ist nicht gleich Bachelor. Qualifikationswege in der Pflege. CNE Pflegemanagement. 2021; 3: 13-15. (ISSN 2196-9310)

  • Gödecke C, Bader K, Elsbernd A, Mahler C. Instrumentenentwicklung für die Prüfungsleistungen in der Pflegepraxis in primärqualifizierenden Pflegestudiengängen. Padua 2022, 17(1):17-22

  • Homberg A, Krug K, Klafke N, Glassen K, Mahler C, Loukanova S. Consensus views on competencies and teaching methods for an interprofessional curriculum on complementary and integrative medicine: A Delphi study. J Integr Med. 2021 May;19(3):282-290. doi: 10.1016/j.joim.2021.03.001

  • Roth C, Berger S, Krug K, Mahler C, Wensing M. Internationally trained nurses and host nurses’ perceptions of safety culture, work-life-balance, burnout and job demand during workplace integration: a cross-sectional study. BMC Nursing. 2021; 20:77.

    Zum Artikel
  • Villalobos M, Deis N, Wesselmann S, Seufferlein T, Ehlers F, Mahler C, Letsch A, Bausewein C, Krones T, Gaiser K, Engeser P, Kanzler M, Lauerer M, Siegle A, Unsöld L, Krug K, Bossert J, Nagel E, Jünger J, Wensing M, Thomas M. [Heidelberg Milestones Communication (HeiMeKOM) - Experiences, Best Practice Examples and Recommendations from the Final Symposium on January 30 and 31 in 2020] Gesundheitswesen. 2021 Apr 16. doi: 10.1055/a-1375-0922 . Online ahead of print.

  • Mahler C, Kaltenbach A, Bader K, Elsbernd A. Bachelor ist nicht gleich Bachelor. Qualifikationswege in der Pflege. CNE Pflegemanagement. 2021; 3: 13-15. ISSN 2196-9310

  • 2020

    Straßner C, Mahler C, Strauß B, Wehrmann U, Krug K, Szecsenyi J, Haefeli WE, Seidling HM. Medication beliefs and use of medication lists – is there a connection? Results from a before-and-after study in Germany. BMC Geriatrics 2020 20:116. DOI: 10.1186/s12877-020-01513-y .

    Zum Artikel
  • Mahler C, Schultz J-H. Interprofessionelle Kommunikation: Eine Kompetenz zur interprofessionellen Zusammenarbeit. In: Langer T, Schnell M. W. (Hrsg.) Grundlagen der Arzt-Patient-Interaktion: Mediengruppe Oberfranken Kulmbach: 2020; S.245 - 262. ISBN 978-3-96474-192-9 .

  • Mahler C, Reuschenbach B. Richtlinien zur Übersetzung von Assessmentinstrumenten. In: Reuschenbach B, Mahler C (Hrsg.). Pflegebezogene Assessmentinstrumente: Internationales Handbuch für Pflegeforschung und -praxis. 2. unveränderte Auflage. Hogrefe Verlag Bern: 2020. S. 101-110. ISBN 978-3456860626 .

  • Homberg A, Klafke N, Glassen K, Loukanova S, Mahler C. Role Competencies in Interprofessional Undergraduate Education in Complementary and Integrative Medicine: A Delphi Study. Accepted for Complementary Therapies in Medicine. Zugang über DOI.org/10.1016/j.ctim.2020.102542 .

  • Orchard C, Mahler C, Khalili H. Assessment of Interprofessional Team Collaboration Scale for Students (AITCS-II [student]): Development and testing. Accepted for Journal of Allied Health. 2020

  • Stolz R, Kröger B, Joos S, Mahler C. Die Zerstäubung von ätherischen Ölen in der Raumluft zur Prävention und/oder Behandlung von Infektionen der Atemwege. Corona-Special der Pflegewissenschaft: Interdisziplinäre Aspekte der Corona-Pandemie und deren Implikationen für Pflege und Gesellschaft. Journal für Pflegewissenschaft und Pflegepraxis. 2020; 49-52.

    Zu Pflegewissenschaft - Sonderausgabe
  • Elsbernd A, Bader K, Mahler C, Sahin B. Die Entwicklung von Instrumenten zur Praxisphase in primärqualifizierenden Pflegestudiengängen: Theoretische Überlegungen und praktische Umsetzung. Pflegen. 2020; (1+2): 60-65.

  • Ehmann AM, Mahler C, Klafke N. Validation of a German version of the Caregiver Quality of Life Index-Cancer (CQOLC) in a sample of significant others of breast and gynaecologic cancer patients. Accepted for Psicologia: Reflexão e Crítica. 2020; Zugang über DOI: 10.1186/s41155-020-00155-8 .

  • Arnold C, Berger S, Gronewold N, Schwabe D, Götsch B, Mahler C, Schultz J-H. Exploring early interprofessional socialization: a pilot study of student’s experiences in medical history taking. Online first: J Interprof Care. 2020; Zugang über DOI: 10.1080/13561820.2019.1708872 .

  • Mink J, Krug K, Mitzkat A, Mihaljevic A, Trierweiler-Hauke B, Götsch B, Wensing M, Mahler C. Impact of an interprofessional training ward on interprofessional competencies: a quantitative study. Accepted for J Interprof Care. 2020; Zugang über DOI: 10.1080/13561820.2020.1802240 .

  • Chmitorz A, Gilan D, Kunzler A, Lieb K, Mahler C, Gödecke C, et al. Die Psychische Gesundheit stärken - Schutz für Pflegende in der Coronakrise. Die Schwester Der Pfleger. 2020; (5): 30-33.

  • 2019

    Elsbernd A, Bader C, Mahler C. Neues Pflegeberufegesetz: Wie geht es mit der Praxisanleitung weiter? PflegeLeben. 2019; (01): 12-15.

  • Buhtz C, Paulicke D, Schwarz K, Jahn P, Stoevesandt D, Frese T. Receptiveness Of GPs In The South Of Saxony-Anhalt, Germany To Obtaining Training On Technical Assistance Systems For Caregiving: A Cross-Sectional Study. Dove Medical Press. 2019; (14): 1649-56.

  • Seidling HM, Mahler C, Straßner C, Strauß B, Bernhard G, Szecsenyi J, et al. Use of medication lists: A population-based approach to increase the prevalence of medication lists within a region in Germany: A pre-post study. Int J Clin Pharmacol Ther. 2019; 57(8): 375-83.

  • Klafke N, Mahler C, Uhlmann L, v Hagens C, Bentner M, Schneeweiss A, et al. The effects of an integrated supportive care intervention on quality of life outcomes in outpatients with vreast and gynecologic cancer undergoing chemotherapy: results from a randomized controlled trial. Cancer Med. 2019; 8(8):3666-76.

  • Homberg A, Mink J, Karstens S, Mahler C. Learning about professional theories, models and concepts within an interprofessional seminar for undergraduate health care students. J Interprof Educ Pract. 2019; 17: (ISSN 2405-4526).

  • Ulrich G, Homberg A, Karstens S, Mahler C. Attitudes towards interprofessional collaboration in young healthcare professionals. J Interprof Care. 2019; 33(6):768-73.

  • Mahler C, Klafke N, Bentner M, Blaser G, Joos S. Naturheilkundliche Pflegemaßnahmen in der Onkologie. Pflegezeitschrift. 2019; 72(3):56-60.

  • Mink J, Mitzkat A, Mihaljevic AL, Trierweiler-Hauke B, Götsch B, Mahler C. The impact of an interprofessional training ward on the development of interprofessional competencies: study protocol of a longitudinal mixed-methods study. BMC Med Educ. 2019; 19:1-7.

  • Wipfler K, Hoffmann J, Mitzkat A, Mahler C, Frankenhauser S. Patientensicherheit - Entwicklung, Implementierung und Evaluation eines interprofessionellen Lehrkonzepts. GMS J Med Educ. 2019; 36(2): Doc13. DOI:10.3205/zma001221,URN:urn:nbn:de:0183-zma0012214 .

  • Berger S, Whelan B, Mahler C, Szecsenyi J, Krug K. Encountering complexity in collaborative learning activities: an exploratory case study with undergraduate health professionals. J Interprof Care. 2019; 33(5):490-496.

  • Schwarzbeck V, Hundertmark J, Wipfler K, Mahler C, Frankenhauser S, Schultz J-H. Vorschläge für die Gestaltung interprofessioneller Lehrveranstaltungen aus Sicht Lernender–eine qualitative Studie. GMS J Med Educ. 2019; 36(1):1-13.

  • Paulicke D, Buhtz C, Meyer G, Jahn P. Counselling approaches to assistive technologies in nursing care for people with dementia - A focus group study with informal carers. Pflege. 2019:(9 23):1-9.

  • Hofstetter S, Richey V, Jahn P. Survey zur Akzeptanz sozial assistiver Technologie in der Pflege - Digitale Revolution. Die Schwester Der Pfleger. 2019(09): 32-34.

  • 2018

    Orchard CA, Mahler C. The association of nurse practitioner roles and practice on perceived health of residents living within subsidized housing units. Nurs Fam Health Care: 2018(1): DOI: 10.15761/NFHC.1000104 .

Kongressabstracts

  • 2024

    Wurmbach V, Stephan C, Hildebrand J, Dartsch D, Laven A, Olejniczak K, Schoepe C, Mahler C, Seidling H, Jaehde U. Weiterbildender, interprofessioneller Masterstudiengang „Arzneimitteltherapiesicherheit“: Wie bewerten die Teilnehmenden die Module?. 6. Deutscher Kongress für Patientensicherheit bei medikamentöser Therapie. Berlin, 24.-25.10.2024.

  • Stephan C, Wurmbach V, Hildebrand J, Mahler C, Seidling H, Jaehde U. Postgraduate, interprofessional Master’s program on Medication Safety: What is the interprofessional experience and how is it evaluated by participants?. The International Association for Health Professions Education (AMEE). Basel, 24.-28.08.2024.

  • Fröhlich, D., Valentini, J., Stolz, R., Kramer, K., Greil, C., Grün, B., Tomaschko, K., Joos, S. & Mahler, C. (2024). Von der Projektidee zur Verstetigung: Lessons learned aus einem Innovationsfond geförderten Projekt zur Implementierung eines interprofessionellen evidenzbasierten Beratungsprogramms zu Komplementärmedizin und -pflege bei Patienten:innen mit Krebs (CCC-Integrativ) In 23. Deutscher Kongress für Versorgungsforschung (DKVF), Potsdam. https://dx.doi.org/10.3205/24dkvf458

  • Engel, J., Fröhlich, D., Fuchs, H., Höhn, R., Dittigen, F., Perez Ortiz, A., Uhl. S., Westhoff, J., Mahler, C., Brüggenjürgen, B., Martus, P., Manning, J., Nordmeyer, J., & Neunhoeffer, F. (2024). New Thinking in pediatric critical care – prevention of post intensive care syndrome in critically ill children and their families (NoPICS-Kids). In 23. Deutscher Kongress für Versorgungsforschung (DKVF), Potsdam. https://dx.doi.org/10.3205/24dkvf314

  • Küpper, A., Schmucker, M., Elsbernd, A., Mader, D., Kitto, S., & Mahler, C. (2024). Technische Geräte als Elemente interprofessioneller Entscheidungsprozesse von Pflegefachpersonen und Ärzt:innen auf Intensivstationen. Ein Scoping Review. In 23. Deutscher Kongress für Versorgungsforschung (DKVF), Potsdam. https://dx.doi.org/10.3205/24dkvf195

  • Zürn, T., Kächele, I., Haumann, H., Chmitorz, A., Kunze, C., König, P., & Mahler, C. (2024). TeleCare: Partizipative Entwicklung einer digitalen interprofessionellen Visite in der ambulanten Versorgung – Chancen und Herausforderungen. In 23. Deutscher Kongress für Versorgungsforschung (DKVF), Potsdam. https://dx.doi.org/10.3205/24dkvf398

  • Kauffmann J, Mauch M, Röhrig N, Mahler C, Sturm H. Pilotierung des interprofessionellen Lehrprojekts „Innovative InTerprofessIonAl Learning in Primary Care“ (INITIAL). Gemeinsame Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) und des Arbeitskreises zur Weiterentwicklung der Lehre in der Zahnmedizin (AKWLZ). Freiburg, Schweiz, 05.-09.08.2024. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2024. DocV-26-02. doi:10.3205/24gma105

  • 2020

    Kröger B, Behzad A, Lohmüller L, Schmidt A, Bertram L, Horneber M, Klafke N, Krása K, Stein B, Stolz R, Valentini J, Mahler C, Joos S.(2020) „Lernwelt integrativ“ - A blended learning program for interprofessional training in complementary medicine and nursing for cancer patients https://www.karger.com/Article/Pdf/510995 (Vol.43, Suppl. 4, 2020, S. 261).

    Zum Artikel
  • Joos S, Valentini J, Stolz R, Bertram L, Klafke N, Martus P, Tomaschko K, Witte C, Horneber M, Mahler C (2020) Implementation of an Interprofessional Counseling Program for Complementary and Integrative Health Care at CCCS in Baden-Wuerttemberg (CCC – Integrativ) https://www.karger.com/Article/Pdf/506491 ( Vol. 43, Suppl. 1, 2020 S. 208).

Zertifikate und Verbände